Mladý řidič obvykle po úspěšném uzavření řidičské zkoušky a získání řidičského průkazu záhy zjistí, že jeho povinné ručení vychází dráž v porovnání s někým, kdo již řidičský průkaz vlastní více let. V této fázi pak není neobvyklé pojištění "na jinou osobu", což však sebou nese bohužel také ztrátu výhody v podobě postupného získávání bonusů. A současně jde o začarovaný kruh. Je tato politika pojišťoven jen jejich rozmar, nebo se skutečně opírá o logický základ?
Mladý řidič bourá častěji
Bohužel pro některé, druhá možnost je správně. Dle statistik jsou totiž řidiči, kteří mají řidičský průkaz méně než jeden rok, skutečně tak trochu nebezpečím pro každého účastníka silničního provozu. V tomto případě je nutné říci - čest výjimkám. Dle zdrojů České asociace pojišťoven je pravděpodobnost, že motorista ve věku do 19 let způsobí nehodu, opravdu velmi vysoká, přesněji 19%. Pro srovnání, celkově způsobí škodu průměrně 34 řidičů z 1000, tedy 3.4% všech plátců povinného ručení. Stejná metrika pak u mladých řidičů činí 190 řidičů z 1000. A to už je určitě nezanedbatelný rozdíl.
Zvedla se v roce 2021 cena povinného ručení?
Dle statistik dále vyplývá, že se cena povinného ručení i v tomto roce zvedla, oproti dřívějším občas skokovým nárůstům se však jedná jen o velmi nízké navýšení. Průměrná pojistka vychází dle prognóz ČAP na 3066 Kč, což je o necelá 3% více, než v loňském roce. Přepočteno na koruny, meziroční rozdíl činí 97 korun navíc. Roky 2019 a 2020 se přitom nesly ve znamení navýšení o bezmála 5%.
Vrátíme-li se zpět k úvodním odstavcům, pro mladé řidiče může být cena povinného ručení překážka. Je však nutné si uvědomit, že se opírá o skutečně logický základ a v případě, že mladý účastník silničního provozu nezpůsobí po dobu několika let dopravdní nehodu, cena pojistného se mu časem, díky bonusům, zcela jistě dostane na odpovídající hladinu. Důležité je být opatrný, dodržovat předpisy a raději si vše dobře rozmýšlet.