Historie automobilky Volkswagen

Volkswagen Group je v současnosti jedním z největších automobilových koncernů světa, i navzdory pandemii koronaviru v loňském roce prodal neuvěřitelných 9,31 milionů vozů. Co stojí za úspěchem tohoto automobilového giganta a co má se značkou Volkswagen společného Adolf Hitler?

Počátky značky Volkswagen

Možná vás překvapí, že první automobil Volkswagen byl navržený na přímý rozkaz Adolfa Hitlera, který chtěl pro Němce kvalitní auto, jež bude dostupné všem. Mělo se jednat o spolehlivý vůz pro čtyři osoby, který po německých dálnicích zvládne jet rychlostí 100 km/h.

Konstrukcí takovéhoto automobilu pověřil Ferdinanda Porscheho – rodáka z Vratislavic nad Nisou (nyní část Liberce). Tento úkol mu byl svěřený už v roce 1934, ale projekt byl spuštěný až v roce 1937, kdy byla založena Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (Společnost pro přípravu německého lidového vozu), podle které také nese automobilka svůj název. První prototypy se však objevily už o rok dříve a nesly označení KdF-Wagen podle nacistické organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti).

Výrobu přerušila válka

O dva roky později bylo založeno město s názvem Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (Město vozů KdF u Fallerslebenu), dnešní Wolfsburg, kde byla plánována výroba tohoto lidového vozu, na který si Němci povinně spořili z každého platu pět říšských marek týdně. Plány však narušila válka a v továrně se v roce 1940 namísto automobilů začaly vyrábět terénní a obojživelné vozy.

Volkswagen v rukou Britů

Po skončení druhé světové války bylo město přejmenováno na současný Wolfsburg a společnost i automobily dostaly název Volkswagen. V roce 1945 se rozjela sériová výroba osobních automobilů podle původních plánů, ale tentokrát pod britským vedením. Ve velkém se vyráběly vozy, kterým se později začalo říkat Brouk (Beetle). Mezi lety 1946 až 1948

továrna vyrobila okolo 1000 vozů měsíčně. Od roku 1945 do roku 2003 vyrobila automobilka 23 milionů kusů ikonického automobilu Volkswagen Beetle.

Volkswagen Passat a Golf

I díky tomu, že v polovině 60. let Volkswagen koupil automobily Auto Union vyrábějící velká auta a firmu NSU, která měla zkušenosti s malými, vodou chlazenými motory, mohl na začátku 70. let přijít s novými modely Passat a Golf, a odprosit se tak od vzduchem chlazených motorů vzadu. Zejména Volkswagen Golf se dočkal obrovského úspěchu a pomohl automobilce překonat těžké časy spojené s klesající poptávkou po spolehlivém, ale pro některé zastaralém Broukovi.

80. a 90. léta

80. léta se nesla ve znamení modernizace vyráběných typů a také zavádění nových technologií. V této době Volkswagen získal nadpoloviční většinu akcií automobilky Seat a díky spolupráci s dalšími automobilkami dosáhl 20% podílu na evropském trhu. V 90. letech Volkswagen do svého koncernu připojil i českou automobilku Škoda Auto.

Zajímavosti o automobilce Volkswagen

Na závěr přinášíme ještě několik zajímavostí, o kterých jste možná doposud neslyšeli.

· Automobilka Volkswagen nevyrábí pouze automobily této značky. Volkswagen Group je jedním z největších světových automobilových koncernů, pod nějž spadají známé značky Bentley, Audi, Porsche, Lamborghini, Bugatti, SEAT a v neposlední řadě také Škoda.

· Názvy jednotlivých modelů automobilů Volkswagen nejsou jen tak náhodné, ale jsou inspirovány názvy větrů. Například vůz Polo je pojmenovaný po severním polárním větru, Vento je italský výraz pro vítr a Passat německé označení rovníkového větru. S automobily Volkswagen jednoduše pojedete s větrem o závod.

· Automobily Volkswagen Passat, Golf a Beetle se řadí k deseti nejprodávanějším v historii a pyšní se také velice kvalitním lakováním. Laky na vozech automobilů Volkswagen jsou čtyřvrstvé a na lakování každé vrstvy se používá jiná technika. Lak se také přísně testuje. Jak? Ze speciální pistole na lak se vymrští malé oblázky, které nesmí lak poškodit.

· Proslýchá se, že za zakulaceným designem ikonického automobilu Volkswagen Beetle stál právě Adolf Hitler. Údajně se mu nelíbil původní návrh Ferdinanda Porscheho a sdělil mu, že by auto měl vypadat jako brouk. Otázkou samozřejmě zůstává, co je na tom pravdy.

Mohlo by Vás zajímat

Srovnáme pro vás povinné ručení a havarijní pojištění všech automobilů. Jak poznáte, že na to máme? O automobilech totiž víme téměř vše. Včetně historie automobilek. Cenu pojištění ovliv...
 Za 75 let svojí historie se Ferrari stalo symbolem luxusu a rychlosti. Značka se pyšní tituly vítězů Formule 1 i šampionů mistrovství světa automobilů. Za vše přitom může osoba, se kterou je historie...
Česká automobilka Škoda Auto a.s. je v současné době největší zaměstnavatel na území naší republiky a sbírá prvenství v žebříčku nejvíce prosperujících firem u nás. S mladoboleslavskou automobilkou se...
Možná nejznámější německá automobilka BMW neměla na růžích ustláno. Dnes ji bereme jako symbol pohodlí a luxusu, během historie ale prošla mnoha změnami a několikrát pozastavila výrobu. Jak se psala h...